A Google találati lista új korszaka – oldal-élmény algoritmus
Az oldal-élmény algoritmus várhatóan 2021 májusától vizuálisan meg fog jelenni a keresési találatok között, jelentette be november 10-én a Google hivatalos blogján. Ezáltal pedig a Google találati lista egy új korszakba fog lépni.
A Google találati lista
A Google az első számú kereső a világon, rangsorolási algoritmusa pedig mélyen őrzött titok, melyet pontosan nem lehet ismerni. Viszont néhány dolgot lehet sejteni. A SEO pedig ezekre az információkra épül. A közlemény alapján viszont a rangsorolásnál a felhasználói vizuális élmény is számítani fog.
Vagyis az fog történni, hogy a felhasználóbarát webhelyek magasabb helyezést fognak elérni a találati listán, mint a nem felhasználóbarát webhelyek.
Mit jelent az oldal-élmény algoritmus?
A Google közleménye alapján: “Az oldalélmény-jel azt méri, hogy a felhasználók miként érzékelik a weboldallal való interakció élményét. E tényezőkre való optimalizálás minden webböngészőben és felületen kellemesebbé teszi a webet a felhasználók számára, és segíti a webhelyeket a mobil elvárásoknak való megfelelésben. Úgy gondoljuk, hogy ez hozzájárul a webes üzleti sikerhez, mivel a felhasználók egyre jobban elkötelezettek és kevesebb súrlódással tudnak tranzakciókat folytatni.”
Magyarul, arra kíváncsiak, hogy mennyire használható felhasználói szemmel a weboldalad.
Miért olyan fontos ez a frissítés?
A Google azt csinálja, hogy az algoritmusát úgy alakítja, hogy jobban illeszkedjen ahhoz, hogy először azokat a webhelyeket listázza, amelyeket a felhasználók a legjobban szeretnek. De felmerülhet bennünk ez alapján a kérdése: A felhasználói élmény miatt szeretik márkát vagy a márka miatt szeretik a felhasználói élményt a felhasználók?
A jó felhasználói élménnyel rendelkező oldalak átkattintási arányát (és ezáltal a bevételét) is javíthatja az új algoritmus.
Miben lesz más, mint eddig?
A bejelentett terv szerint vizuálisan is látni fogjuk a találati listán, hogy egy-egy oldal milyen felhasználói élményt nyújt. Az ezzel kapcsolatos tesztek hamarosan elkezdődnek, és ha ezek sikeresek, 2021 májusában élesben is láthatjuk.
Mi az a Core Web Vitals?
2020 májusában a Chromium (a Chrome böngésző) csapata bejelentette a Core Web Vitals mutatókat. Ezek az új mutatók 3 területre összpontosítanak: sebesség, interaktivitás és vizuális stabilitás.
Magyarul a Core Web Vitals mutatók azt mérik, hogy a felhasználót az oldallátogatás során milyen élmények érik.
Az oldal-élmény algoritmus pedig ezeket a mutatókat építi majd be a már meglévő felhasználói élményt értékelő algoritmusba.
A Core Web Vitals mutatói
A jelenlegi mutatók a következők:
Largest Contentful Paint (LCP)
A legnagyobb vizuális tartalomválasz. Az az időintervallum, amely az oldal betöltésének megkezdése és a felhasználói nézetablak legnagyobb kép- vagy szövegblokkjának teljes megjelenítéséig tart.
First Input Delay (FID)
Az első válasz betöltési ideje. Az az időtartam, amely alatt egy oldal készen áll a felhasználói interaktivitásra. Ez azt jelenti, hogy az oldalak összeállításakor mennyi időbe telik, amíg az oldal reagál a kattintásokra, görgetésekre vagy a billentyűzet bevitelre, feldolgozva a megfelelő eseménykezelőket.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Az elrendezés összmozgása. A felhasználók által látható elrendezésváltozás teljes mennyiségét méri. (Képek, szövegek, egyéb weboldal-elemek mozgása az oldal betöltés vagy használat során zavaró lehet. Pl: ha egy gombra nem tudunk kattintani, mert folyton “elugrik” a doboz, amiben benne van, az az oldal használhatatlanságát eredményezi.
Fel kell készülni
Összefoglalva ez azt jelenti, hogy a 2021-es új algoritmusra van időd felkészülni. Ezalatt a félév alatt a PageSpeed Insights és a Search Console segítségével ki tudod javítani azokat a hibákat, amik miatt a hátrébb kerülhetsz a találati listán. Másfelől, ha eddig nem tudtál előre kerülni, most jött el a Te időd. Ez a változás egy egyszeri lehetőség lesz, hogy előnyre tehess szert, és sietned kell, mielőtt a versenytársaid is kiaknáznák az új algoritmusban rejlő lehetőségeket.
Kérd ingyenes SEO elemzésünket a képre kattintva, és készülj fel jövő májusra!