Hogyan vészelik át az influencerek a koronavírust?
Az influencereket sem kímélte a koronavírus. A vállalkozások csökkentett büdzsével próbálnak tovább működni, a szerződések, promóciók eltolódnak. De mit tesznek az influencerek egy ilyen helyzetben?
A felelősségvállalás szerepe
Megnéztem a TOP 30 legnagyobb (feliratkozószám szerinti) magyar YouTube csatornát, és arra a kérdésre kerestem a választ, hogy az elmúlt egy hétben hány videóban foglalkoztak a koronavírussal.
Egy. Ennyi videó készült a Top 30 magyar YouTube csatornákra összesen. (A Top 30-on kívül sem sokkal több.) De miért lehet ez, miközben a YouTuberek folyton benne vannak a legújabb trendekben, és az aktuális közéletről is mindig megvan a véleményük? A monetizálás miatt.
Monetizálás: jelentése: pénzzé változtatás. A YouTube kapcsán: a videós tartalmain megjelenő reklámok, amikből bevétele származik.
Tehát azért nem készítenek tartalmakat a járvánnyal kapcsolatban, mert a YouTube nem fizet reklámdíjat a koronvírussal foglalkozó videók után.
Elsőre úgy tűnhet, hogy a vloggerek érzéketlenek, anyagiasok. Viszont már így is sok álhír és hamis információ terjedt a járvánnyal kapcsolatban. Egyfelől tehát érthető, hogy a Youtube-nak miért ilyen a hirdetési rendszere, másfelől pedig jobb, ha a véleményvezérek nem terjesztenek álhíreket.
Az Influencerek maradnak a reklámnál
A járvány kapcsán az Instagramot átnézve a két csapásvonal mentén helyezkednek el a véleményvezérek.
Az egyik táborban mintha semmi sem történt volna a világban, a kialakult helyzet közepette is folytatják a rutinszerű hirdetéseiket, jobb esetben egy #maradjotthon hashtaggel jelezve, hogy ők is figyelemmel kísérik a közéletben történteket.
A másik táborban viszont hangosan kommunikálnak a kézmosás fontosságáról, hasznos tanácsokkal és tippekkel látják el az otthonülőket.
#safehands challange
A WHO Facebookon, LinkedIn-en, Twitteren és TikTokon is hamar a figyelem középpontjává vált. TikTokon február 28-a óta töltenek fel tájékoztató videókat, amire eddig több mint 569 ezer követő és 3,4 millió like érkezett. A felületen elkezdték a #SafeHands Challenget, ami már több ismert sztár is csatlakozott. A kihívás jelenleg több mint 774,8 milliós nézettséggel rendelkezik.
Akiket leginkább érintett
A koronavírus a véleményvezérek közül a legnegatívabb hatással a travel influencerekre van. Velük együtt azok, akik az utazásból élnek, egyszóval az egész turisztikai iparág, és a hozzá kapcsolódó szektorok mind szenvedik most a járványt.
A lemondott utazások, járatok, eltolt promóciós együttműködések mellett a tartalomgyártás nehézségeivel is szembe kell nézniük az utazással foglalkozó véleményvezéreknek. Viszont, ha a járvány elmúlt, a turisztika számára nagyon fontos szerepet tölthetnek be, de csak akkor, ha most képesek kellően higgadtan, és tartalomban gazdag posztokkal fenntartani a közönségük érdeklődését.