Google Shopping feed hiba? Itt a megoldás!
2019 júniusa óta elérhető a Google Shopping Magyarországon. Azonban úgy látszik, csak egy évig élvezhették a hirdetők a Google által nyújtott kánaánt. Ugyanis az utóbbi hónapokban azt tapasztaltunk, hogy a techóriás sokat szigorított, és sorra elkezdte felülvizsgálni a magyar Shopping fiókokat is. Ami eddig távoli rémálomnak tűnt, és csak amerikai cikkekben lehetett róla olvasni, most hozzánk is elérkezett: meglepő, de a Google tömegével kezdte el tiltani a magyar Merchant Center fiókokat, eljött a rettegett: Shopping feed hiba.
Megmutatjuk, hogy melyek azok a gyakori okok, amik miatt tiltást kaphatsz, valamint hogyan kerülheted el és oldhatod meg ezeket. Emellett pedig egyik partnerünk példáján keresztül is bemutatjuk, hogy mi történik akkor, ha a Google Merchant Centerünk egyik pillanatról a másikra tiltást kap.
Google fiók értesítések, jelzések
Ha sikeres Google Shopping kampányt szeretnél futattni, olyan termékcsatornával kell rendelkezned, amely nem tartalmaz különböző hibákat, jelöléseket. Ezek az értesítések a következők lehetnek:
1. Hibák
A hibák a legsúlyosabb Merchant Center jelzések. Általában a termék elutasítását vagy a fiók felfüggesztését jelzik. A hibák megakadályozzák a termékek megjelenését a Google Shopping-keresésekben.
2. Figyelmeztetések
A figyelmeztetések nem eredményezik a fiók felfüggesztését vagy a cikk elutasítását.
Azonban negatívan befolyásolhatják a hirdetések teljesítményét. Valamint az is lehetséges, hogy végül a cikk elutasításához vagy akár a fiók felfüggesztéséhez vezethetnek.
3. Értesítések
Az értesítések csak javaslatként szolgálnak a hirdetések optimalizálására, hogy az adatminőség javulhasson. Ezen a szinten a Google nem akadályozza a termék megjelenéseket, csak értesít a nem megfelelő termékadatokról.
Mi a teendő, ha Hiba jelzést kapsz? Ne ess pánikba. Sajnos a Google nem feltétlenül fogja neked elárulni, hogy mit is kell tenned pontosan ennek kijavítása érdekében. Kísérletezéssel és tapasztalattal viszont a legfélelmetesebb probléma is megoldható.
Google Merchant Center fiók tiltás, felfüggesztés – a 10 leggyakoribb Shopping feed hiba
A Google termékekre vonatkozó irányelvei akadályozzák az olyan termékek reklámozását, amelyek veszélyesek, károsak, az adott ország kormánya korlátozza, a termék forgalmazáshoz engedély szükséges, vagy a termék védjeggyel van ellátva.
Ezen kívül szigorúan szabályozzák a kedvezményeket, árengedményeket, a nem megfelelő termékleírásokat, a méretadatokat, valamint azt is, ha nem egyszerű fehér háttér van a képek mögött. Ezek figyelmen kívül hagyása a fiókod felfüggesztését jelentheti. Íme, a 10 leggyakoribb Shopping feed hiba:
1. Helytelen ár
Ennek a hibának több oka is lehet.
A Google feltérképezi az webhelyed, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a hírcsatornában beküldött árak megegyeznek-e a webhelyeden szereplő árakkal. Ha eltéréseket tapasztal, ezeket a termékeket elutasítja. Lehet, hogy egy ideje nem frissült a termék feed-ed, vagy esetleg a normál árat küldi az akciós árral szemben, vagy fordítva.
Így javítsd ki:
Először is küldj be friss feedet – lehetőleg naponta. Így a Google megkapja a legfrissebb, legpontosabb adataidat.
Ellenőrizd az ár és az akciós ár mezőket. Ha az akció már nem folyik, és még mindig az kedvezményes árat kapja meg a rendszer, akkor eltérés jön létre. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, használd a sale_price_effective_date mezőt annak jelzésére, hogy mikor zajlik az akciód. Ha katalóguskezelőt használsz, akkor szabályokat hozhatsz létre annak biztosítására, hogy a kedvezményes árat akkor küldje el, amikor a termék akciózása folyik, és az eredeti árat, amikor a termék teljes áras.
2. Az URL-ek nem tartoznak az webhelyhez
A hírcsatornában küldött termék URL-nek pontosan meg kell egyeznie annak a domainnek az URL-jével, amelyet a Merchant Center fiókjában igényeltél.
Ez a hiba leggyakrabban a Shopify weboldal tulajdonosoknál fordul elő, mivel ők automatikusan megkapják a „.myshopify.com” nevet tartalmazó Shopify által üzemeltetett domainnevet. Ilyenkor a Merchant Center fiók létrehozásakor az egyéni domain nevüket adják meg a Shopify által megadottal szemben, ez pedig eltérést okozhat.
Így javítsd ki:
Változtasd meg a Google Merchant Centerben igényelt domain nevet, vagy a katalóguskezelővel létrehozhatsz egy egyszerű szöveges helyettesítő szabályt, amely eltávolítja a „myshopify” -t a fő URL-ből.
3. Irányelv megsértése
A Google tartalmilag is korlátozza bizonyos termékek értékesítését. Például nem engedélyezi olyan termékek reklámozását, amelyeket veszélyesnek tart, beleértve a petárdákat, a lőszert, a fegyvereket, a zsebkéseket, stb. Sok hirdető figyelmen kívül hagyja ezeket a korlátozásokat, mivel szoktak ilyen termékeket eladni a weboldalukon vagy más csatornákon.
Így javítsd ki:
Távolítsd el az összes korlátozott terméket a feededből. A katalóguskezelővel egyszerűen kiszűrheted az adatmezők alapján ezeket a termékeket. Például létrehozhatsz olyan szabályt, amely csak olyan termékeket küld be, amelyek címe nem tartalmaz „kés” szót. Persze ez nem minden esetben ilyen könnyű, ha nem ismerjük pontosan az irányelveket. Ez az egyik legnehezebben elhárítható Shopping feed hiba, mert nem minden esetben egyértelmű az elutasítás.
4. Helytelen rendelkezésre állás
A Google három elfogadott értékkel rendelkezik a rendelkezésre állás szempontjából: “raktáron”, “nincs raktáron” vagy “előrendelhető”. Ha a Google egy terméket raktáron lévőként lát a feedben, de közben az elfogyottnak tűnik a webhelyen, akkor termékedet elutasítják.
Így javítsd ki:
Gyakran küldj be friss feedet – a legjobb a napi feed beküldése.
Egy másik eset lehet, amikor a Google nem kapja meg a legfrissebb adatokat. Ha továbbra is eltérést tapasztalsz, hasonlítsd össze a hírcsatorna fájlban található termékek elérhetőségét a webhelyen található termékek elérhetőségével. Ha a hírcsatornák beküldését automatizálod, egyéni szabályokat hozhatsz létre az adatok készletmennyiség mezője alapján. Ezek a szabályok egy terméket automatikusan elfogyottnak jelölnek, ha a leképezendő mennyiség mező 1 alá csökken.
5. A termékoldalak nem érhetők el
Ha a Google nem fér hozzá a termékoldal URL-jéhez a hírcsatornájában, akkor elutasítja az érintett termékeket.
Lehetséges, hogy egyes URL-címed 404-es hibát eredményeznek, vagy, hogy webhelyed nem volt elérhető abban az időben, amikor a Google megpróbálta elérni azt.
Így javítsd ki:
Ha az URL-ek 404-es hibát eredményeznek, gondosan vizsgáld felül őket, hogy megnézd, mi okozza azt.
A katalóguskezelőben szabályokat hozhat létre, hogy az URL-eket az adatok különböző mezői alapján készíthesse el. Például, ha az URL-ből hiányzik a termékkód, akkor hozzáfűzheti az URL végéhez. Ha az adattáblázat URL-je extra értéket tartalmaz, például egy extra “/” értéket, létrehozhat egy helyettesítő szöveget az érték eltávolításához. Miután elvégezte az URL-frissítéseket, akár 48 órába is beletelhet, amíg a Google frissíti a termékeket.
6. Érvénytelen azonosító
A beküldött egyedi termékazonosító (UPC, EAN, JAN, ISBN, márka, MPN) egy vagy több értéke érvénytelen.
Ez a Shopping feed hiba általában azért fordul elő, mert az érték olyan karaktereket tartalmaz, amelyek nem számok, érvénytelen ellenőrző összegű, vagy olyan formázást használ, amely nem felel meg a szokásos azonosító típusoknak.
Így javítsd ki:
Nem minden termék rendelkezik egyedi termékazonosítóval – de ha a termékednek van, mindenképpen add meg:
- Győződj meg arról, hogy pontos értékeket adtál meg minden olyan termékhez, amelyhez a gyártó hozzárendelte az azonosítót. Ha termékénél van vonalkód, akkor általában megtalálhatja az azonosítót a csomagoláson.
Ha a termékednek nincs hivatalos azonosítója:
- Győződj meg arról, hogy a márka, a gtin és az mpn értéke üres
- Győződj meg arról, hogy a hírcsatorna a “no” értékű attribútumot is tartalmazza
- Ügyelj arra, hogy a letöltés / feltöltés után 24 óra elteljen a diagnosztika frissítéséhez
7. Hiányzó leírás
A partnereink esetében nem gyakran találkozunk ezzel a problémával, ez azoknál a hirdetőknél jellemző, akik manuálisan töltik fel a termékkatalógusukat.
A Google szerint a minőségi leírás növelheti hirdetése teljesítményét – szóval mindenképp vágj bele az írásba!
Így javítsd ki:
Több módja is van.
Vagy hozzáadhatsz leírást a hiányzó termékekhez, vagy használhatod a termék nevét leírásként. Győződj meg arról, hogy a leírás nem tartalmaz promóciós szöveget, kifejezéseket, mint például az “ingyenes szállítás”. Ha nem szeretnéd ezt manuálisan megcsinálni, a katalóguskezelőben automatizálhatod ezt is: egy vagy több mező használatával a termékleírást készíthetsz.
8. Érvénytelen szállítási és adózási adatok
Sok esetben azt tapasztaljuk, hogy a kereskedők egyszerűen elfelejtik beállítani szállítási és adózási adataikat a Google Merchant Centerben.
Ezt akár fiókszinten, akár termékszinten is beállíthatod.
Így javítsd ki:
A Merchant Centerben válasszd a Beállítások> Szállítás és visszatérítés lehetőséget a szállítási és a visszatérési paraméterek beállításához. Ezután lépj a Beállítások> Áfa lehetőségre az adó-paraméterek beállításához.
9. Ismeretlen google_product_category érték
Ez a hiba is leginkább manuális termékfeltöltésnél szokott előfordulni.
A Google csak a google_product_category mezőben fogadja el az előre definiált taxonómia értékeiket; lásd a termékek hivatalos Google taxonómia listáját. Ez a lista tartalmazza az összes lehetséges kategóriát, amelybe termékünk beletartozhat. Fontos, hogy naprakész legyen az esetleges taxonómiai változásokkal kapcsolatban, a Google időnként frissíti a listát.
Így javítsd ki:
Feltétlenül használja a Google előre definiált taxonómiáját, és ne az webshopod kategóriaértékeit használd. Ha pedig a terméked több kategóriába is tartozik, akkor is csak egyet használj.
10. Érvénytelen képek
A Google Shopping hirdetésekhez a képek elengedhetetlenek.
Ez a Shopping feed hiba akkor szokott előfordulni, ha a kép URL címe nem megfelelő, vagyis ha a képek 404-es hibát eredményeznek, ha a tényleges képpel szemben egy weboldalra mutatnak, vagy ha a kép nem elfogadott formátumú.
Az elfogadott formátumok a következők:
- JPEG
- nem animált GIF
- PNG
- TIFF
- BMP
Fontos megjegyezni, hogy a ruházati cikkekhez legalább 250 x 250 képpont méretű kép szükséges.
Így javítsd ki:
Tartsd szemmel a Google kép követelményeit, és mindig ellenőrizd a képek URL-jeit, mielőtt beküldenéd őket.
Ha már semmi sem használ – Shopping feed hiba elhárítás másképp
A legtöbb Google Shopping feed hiba egyértelműen, egyszerűen megoldható. Viszont vannak olyan hibák, melyek korántsem ilyen egyszerűen javíthatóak, és a fentebb említett módszerek sem segítenek. Partnercégünk is ebben a cipőben járt. A következőkben pedig leírjuk, hogy nálunk milyen módszerek váltak be. Ha Te is egy megoldhatatlannak látszó Shopping feed hibába ütköznél, mindenképpen próbáld ki az alábbi metódusokat is:
Termék feed betöltése manuálisan
Lehet, hogy hosszadalmasnak tűnik, de ha a feedünkben hiba van, nagyon is megérheti ez a módszer. Manuális feed feltöltése esetén ugyanis lehetőségünk van a feed tesztelésére. A teszt feltöltés során a rendszer előre jelzi a feed-ben történt változtatásokat, esetleges hibákat. Ilyenkor a már betöltött eredeti feed változatlan marad, és nem befolyásolja a Shopping hirdetések megjelenését. Amennyiben a teszt hibát mutat, a javításokat elvégezhetjük, és csak teljesen sikeres teszt után kell a feedet aktiválnunk és az eredeti feedet felülírnunk.
Cím használata a leírásban
Sok esetben a GMC fiók felfüggesztése termék-problémákból ered. A hosszú termék leírások miatt lehetetlen lenne megtalálni a problémát, ezért jó megoldást szokott lenni, ha a termék leírás ( description ) mezőt a termék címével töltjük ki. Így sokkal kevesebb a hiba lehetőség és elkerülhető a fiók felfüggesztése. ( Ha esetleg a fiókod már többször fel lett függesztve és nem derült fény a hiba okára, akkor ezt számodra kifejezetten ajánlott.)
Végleges tiltás esetén
A Google ügyfélszolgálati emberei hajlamosak a végleges tiltás kifejezést emlegetni, azonban ilyen nem létezik. Végleges tiltás esetén jól bevált taktika a felfüggesztett GMC fiók teljes törlése és új GMC fiók létrehozása. A felfüggesztett fiók törlését csak akkor ajánlott végrehajtani, ha a felfüggesztett fiók már sokadszorra kap hibaüzenetet és nem szűnik meg a felfüggesztés. Reméljük, ez veled nem fog előfordulni!
XML módosítása
Olyan webshop motorok használata esetén mint az Unas, a Shoprenter vagy a Shopify nincs lehetőségünk a termék-feed szerkesztésére, változtatások végrehajtására. Ilyen esetekben a feedet letöltve manuálisan szerkeszthetjük valamelyik xml szerkesztőben. Ez általában, akkor szokott jó megoldás lenni, ha csak néhány terméket akarunk eltávolítani a termék feedből.
Szállítási költség megadása a GMC fiókban
Amennyiben fix szállítási költségekkel rendelkezel, a legjobb megoldás, ha a GMC fiókban megadod a szállítási költségeket. Ilyenkor beállíthatsz egy szabályt, hogy a feedben lévő értékeket ne vegye figyelembe, és csak a GMC fiókban megadott értékek aktiválódjanak. Ezzel elkerülheted a szállítási költségek eltérését. Ha a szállítási költséget a súly alapján számolod, akkor fontos, hogy ne felejtsd el megadni a súlyértékeket a termék feedben.
Megfelelő kategória besorolás
A Google a kategóriák alapján megkeresi a termékeidet más webshopokban is és összehasonlítja annak értékeit. Ha nem megfelelő kategóriába soroltad a termékeidet, akkor nem tudja megállapítani az árazás hitelességét és elutasíthatja a terméket.
Kép feltérképezési probléma
Ha a termékeket a Google folyamatosan elutasítja kép betöltési sebesség miatt, akkor érdemes ellenőriznünk a képek elérésének url címét. Amennyiben a kép url címében változást érzékel a Google-bot a képet újra felülvizsgálja. Ezért fontos az url változatlan formátumban való használata. Hazai webshop motoroknál szokott előfordulni az a probléma, hogy időparamétert helyeznek el a kép URL címében, így ez változó értéknek számít, és a Google újra és újra felülvizsgálja.
Invalid Image link
Amennyiben néhány terméknél huzamosabb ideje ezt a hibaüzenetet látod, úgy megoldást jelenthet a termék kép URL címének megváltoztatása. Ebben az esetben a Google új képet érzékel és azonnal felülvizsgálja a képeket.
Céges adatok
A céges adatoknak pontosan egyeznie kell a GMC fiókban és a weboldalon. Fontos, hogy a Google-botnak olvasnia kell a weboldalunk tartalmát, ezért nem ajánlott képként elhelyezni a weboldaladon a cégadatokat.
Ellenőrizd, hogy a webhelyed megad-e a legalább kettőt a következő típusú kapcsolatfelvételi adatok közül a felhasználóknak: a vállalkozás fizikai címe, telefonszám vagy e-mail-cím. Szeretném felhívni a figyelmed, hogy a kapcsolatfelvételi űrlap biztosítása nem elegendő!
Lábléc tartalma
Szállítási információ, Visszaküldési feltételek, Fizetési feltételek, Adatvédelmi tájékoztató, Vásárlási feltételek külön menüpontban való elhelyezése a láblécben kifejezetten fontos!
14 napos visszaküldés
A törvényileg előírt 14 napos visszaküldés jól látható kiemelése a weboldalon szintén kulcsfontosságú.
Kifelé mutató linkek
Ne használj kifelé mutató linkeket az ÁSZF-ben, Adatvédelmi tájékoztatóban.
Azonnal frissíts
Ármódosítás után azonnal frissíts. Ha a webshopodban árat módosítasz, fontos, hogy figyelj arra is, hogy frissíteni kell a GMC fiókban található feedet. Mivel eltérő árak esetén a Google elutasíthatja a termékeidet.
Reméljük, hogy segítettünk Neked is ezzel a bejegyzéssel. Ha továbbra is fennállna a Shopping feed hiba, keress minket bátran, segítünk a hibaeláhárításban, de akár a Shopping feed beállításában is.