A koronavírus széles körű hatással van minden iparágra. Folyamatosan halasztják el és mondják le a legnagyobb konferenciákat, kiálltásokat (Fibo, Adobe Summit, Google Cloud Next, Facebook F8, stb.). Az utazások száma drámaian csökkent a járvány kitörése óta: a hajós, repülőgépes utazások, foglalások lemondásán, az üzemanyag árak növekedésén sem kell csodálkozunk. Mi sem szívesen utaznánk a Shanghai-i Disneylandbe.
Egyre több cég rendel el otthon munkavégzést biztonsági szempontokra hivatkozva. Ez pedig az e-kereskedelemre is jelentős hatással van és lesz. De nézzük meg, számszerint, pontosan mi történt a világban.

Járvány, mint lehetőség – virágzó élelmiszer-szállítás
Azokban az országokban, ahol kijárási tilalmat vezettek be, jelentősen növekedett a élelmiszer-szállító webáruházak forgalma. Az otthonmaradásra kényszerített emberek a készletek felhalmozása, és azok elfogyása után rákényszerültek az alapvető élelmiszerek megvásárlására, valamint az otthoni főzésre.
A Meituan Kína egyik óriás élelmiszer-szállító cége 200%-os forgalom növekedésről számolt be az előző év azonos időszakához képest. A növekedés leginkább a friss élelmiszerek beszerzésére volt hatással (hús, zöldség, tenger gyümölcsei). Eközben egy átlagos rendelés 70%-nyit emelkedett.
Emiatt az élelmiszer-szállítás nem csak virágzik Kínában, de túl is van terhelve. A platformok éjfélkor nyitnak és emiatt sokan felkelnek az éjszaka közepén, hogy le tudják adni a másnapi rendeléseket. A Meituan adatai alapján a felhasználók 60%-a már 12 óra előtt leadja a rendelését, 30%-uk pedig 7 és 8 óra között.
A francia Carrefour kiskereskedő szerint a zöldségszállítás 600% -kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A JD.com kínai online kiskereskedő arról számolt be, hogy online élelmiszerbolt-értékesítése 215% -kal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Akik nem jártak jól
A műszaki cikkeket, szépségápolási termékeket, ruházati kellékeket és a luxus termékeket áruló webáruházak forgalma visszaesést mutat. A koronavírus és a világvége hangulat miatt az emberek túlélése került a fókuszba. Az új termékek, ruhák megvásárlása pedig másodlagos lett.

Netflix & ill – a legnagyobb nyertesek
Az otthon maradás egy másik nagy ágazatot, a live-stream szolgáltatok bizniszét is megpörgette. A falak közé száműzöttek elsőszámú kikapcsolódásává vált. A Netflix hatalmas nyertese a járványnak.
De a Peleton Interactive vállalat iránt is, aki szobabicikliket és online fitness órákat kínál, megnövekedett a kereslet.
Emellett az Amazon számára is jelentős potenciált jelent a jelenlegi helyzet.
És akik a nyereségre hajtanak
Nagyon sokan a járványban és a pánikban a meggazdagodásukat látták. Az egészségügyi maszkokban és a kézfertőtlenítőgélekben pedig a kulcsot. Felvásároltak hatalmas készleteket és most pedig többszörös áron próbálják eladni a szinte már-már hisztérikusan viselkedő, mindentől rettegő vásárlóknak. Az online felületeket pedig elárasztották a “járványbiztos” maszkok.
Annyira elfajult ez a helyzet, hogy a Facebooknak, az Amazonnak és az eBaynek közbe kellett avatkoznia. A Facebook tiltotta az orvosi maszkok Marketplace-en valamint hirdetések általi kereskedelmét. Az Amazon és eBay pedig próbálja az eszközök árát szinten tartani a járványhangulat ellenére is.

A lehetőségek tárháza
A vírus hatására az e-kereskedelem új területekre is betört/betörhet. Az ingatlan-értékesítés hagyományosan az offline térben történik, viszont Kínában elkezdődött a digitális platformokon való kereskedés is. A Hengda ingatlantulajdonos online kampányt indított a Suning bevásárló felülettel együttműködve, és 25% kedvezményt adott a lakásokra, így 6 nap alatt 7000 ingatlant sikerült értékesíteniük.
Rövid- vagy hosszútávú tervek?
A koronavírus hatása globálisan érzékelhető. Nagyon sok kereskedő ennek hatására a költségvetésében módosításokat hajtott végre, hogy a rövidtávú terveit megvalósítsa.
Viszont nem árt emlékezned, hogy annak ellenére, hogy az e-kereskedelemben fontos, hogy figyelembe vegyük a rövidtávú helyzetelőnyöket, hatásokat, egy brand esetében sem szabad a hosszútávú célkitűzéseket, víziókat figyelmen kivül hagyni.
