A Youtube a televíziózással ellentétben olyan kapukat nyitott meg a szabad véleményformálásra és tartalomkészítésre, ami előtte példátlan volt. Ezzel pedig nagy mértékű videós tartalomgyártás kezdődött. A tartalommegosztó szolgáltatók, amilyen a Facebook is, akkor járnak jól, ha minél több tartalom kerül fel a platformra. Nem kell sokkal tovább gondolni, és egyből érthetővé válik a Youtube bevételszerzési lehetősége. Ha érdekel, hogy hogyan kereshetsz pénzt a YouTube-on, akkor jó helyen jársz, olvass tovább.
Youtube bevételszerzés alapok
A feltöltött Youtube videók után csak akkor lehet bevételtszerezni, ha a Youtube Partner Programba jelentkeztél, és a jelentkezésed el lett fogadva. Ez a legelső lépés. Enélkül nem fogsz tudni monetizálni.
Monetizálás: jelentése: pénzzé változtatás. A YouTube kapcsán: a videós tartalmain megjelenő reklámok, amikből bevétele származik.
Mi is az a YouTube Partner Program (YPP)?
Előnyei:
- Bevétel szerzési funkciók állnak a rendelkezésedre
- A Google alkotótámogatási csapatának segítsége
- A lehetőség a Copyright Match Tool használatára (amivel láthatod, hogy kik használtak fel a videóidból részlet(ek)et.)
A csatlakozásnak vannak minimális alkalmassági követelményei is. Ezek a követelmények a következők:
- Olyan régióban vagy országban kell élned, ahol a YouTube Partner Program rendelkezésre áll.
- Minimum 1000 feliretkozóval kell rendelkezned.
- Az elmúlt 12 hónapban minimum 4000 nyilvános nézési órával kell rendelkezned.
- Összekapcsolt AdSense fiókra is szükséged lesz.
- Végül, de nem utolsó sorban a legfontosabb az az, hogy a YouTube összes bevételszerzési irányelvét be kell tartanod.

A jelentkezés feltételei a YouTube Partner Programba
A küszöbérték elérése után további irányelveknek kell megfelelned ahhoz, hogy csatlakozhass a YPP-hez.
- A csatorna ellenőrzése. – Ekkor a YouTube leellenőrzi, hogy a csatornád megfelel-e az irányelveknek és a szabályoknak. A YouTube külön kiemeli, hogy CSAK azok a csatornák vehetnek részt a partner programokban, akik az előbb említetteknek megfelelnek. Továbbá attól függetlenül, hogy valaki bekerül a partner programba a YouTube továbbra is ellenőrizni fogja a csatorna által feltöltött videókat.
- A két lépcsős azonosítást be kell kapcsolnod a Google fiókodnál. Ez lényegében azt jelenti, hogy a jelszavadon felül egy másik eszköz bevonásával garantálod fiókod biztonságát. Azonban ha ezt nem kapcsolod be, akkor a fiókod elbírálásának időtartama tovább tarthat.
- Minimum 4000 órányi nyilvános megtekintéssel és 1000 feliratkozóval kell rendelkezned. Ez azért fontos a YouTube számára, mivel ekkora értékeknél már akkora mennyiségű tartalom található az oldaladon, ami alapján el tudják dönteni, hogy a csatorna megfelel-e a követelményeiknek.
- A YouTube Partner Program feltételeinek elfogadása.
A küszöb érték elérése után a következő teendőket kell végrehajtanod:
- Jelentkezz be YouTube-ra
- Kattints a jobb felső sarokban a profilkép YouTube Studio elemre
- Kattints a bal menüben a Bevételszerzés lehetőségre
- Kattints A Partnerprogram feltételeinek áttekintése Kezdés elemére
(Ha nem érted el a küszöbértéket, akkor kattints, az Értesítsetek, ha jogosulttá válok lehetőségre. Ebben az esetben emailben fognak értesíteni.)
A Partnerprogram feltételeinek áttekintése kártyán egy zöld kész jel található, ha elfogadtad a feltételeket.
5. Ellenőrizd, hogy csak egy AdSense fiókkal rendelkezz. Azért kell összekapcsolnod az AdSense fiókodat, hogy megkapd a Youtube bevételszerzés után járó kifizetésed.
- A regisztráció Google AdSense kártyán kattints a kezdés-re. (Ha már van AdSense fiókod, akkor a Google által már jóváhagyottat használd. Továbbá egy AdSense fiókhoz bármennyi csatornát csatolhatsz.)
- A zöld kész jel látható a Regisztráció AdSense kártyán, ha összekapcsoltad a fiókodat.
6. Ellenőrzés. Ha a YouTube Partner Programot elfogadtad, és az AdSense fiókodat összekapcsoltad a csatornáddal, akkor automatikusan az ellenőrizendő csatornák közé kerül. Ezt követően a YouTube ellenőrei és automatizált rendszerei ellenőrzik a csatornád tartalmát.
A jelentkezésed állapotát pedig bármikor megnézheted itt: https://studio.YouTube.com/channel/UC/monetization
Ha elfogadták a jelentkezésed, akkor gratulálunk. Ezek után elérhetővé válnak számodra a hirdetési beállítások és bekapcsolhatod a feltöltéseidnél a bevételszerzést.
Ha elutasították a jelentkezésed, az elutasítást követő 30 nap elteltével újra jelentkezhetsz. Ez azt jelenti, hogy a YouTube azt állapította meg, hogy a csatornád jelentős része nem felel meg az irányelveiknek és a szabályzatuknak. (A legtöbb esetben a problémát a copy right okozza, mivel fontos a YouTube számára, hogy egyedi tartalmat hozzanak létre a csatornák. Ezzel nem zárja ki a mások munkáinak felhasználást csupán garantálni akarja, hogy a felhasználás ne pontos másolás legyen.) A YouTube GYIK-ben tippeket is találsz ahhoz, hogy elfogadják a jelentkezésedet.
Viszont a YouTube a support oldalán azt is feltünteti, hogy az elbírálási folyamatot nem lehet meggyorsítani, mivel beérkezési sorrendben ellenőrzik a csatornákat. Továbbá arra hivatkoznak, hogy bizonyos csatornákat többször leellenőriznek, ha a szakértőik nem értenek egyet egy csatorna elbírálásánál.

De mi a teendő ezek után?
Legyél aktív.
A YouTube letilthatja a bevételszerzést olyan csatornáknál, melyek 6 hónapja vagy régebben nem töltöttek fel videót vagy nem tettek közzé bejegyzést a Közösségi lapon. Ez egy jó motiváció a YouTube részéről, hogy a csatornák aktívak maradjanak a platformon. Viszont azt el kell ismerni, hogy ha valaki 6 hónap alatt nem tölt fel tartalmat, ott már a probléma a tartalomgyártás szempontjából van.
Ha mindennel kész vagy, akkor nem is kell másra koncentrálni, mint a bevételszerzés módjaira. 5 módot különböztetünk meg.
A Youtube bevételszerzés módjai
Hirdetésekből származó bevétel
- Ezek vizuális hirdetések, melyek több helyen is feltűnhetnek pl. a videó alsó részén.
- Követelmény: Betöltött 18 életév vagy egy törvényes gyám, aki 18 évnél idősebb, aki kezeli a kifizetéseket az AdSense-en keresztül. A YouTube A hirdetőbarát tartalomra vonatkozó irányelveinknek megfelelő tartalom létrehozása.
Árucikkpolc
- Ez lehetővé teszi bizonyos tartalomgyártók számára, hogy bemutassák hivatalos saját márkás termékeiket a YouTube-on. A jogosult csatornák videó oldalán jelenik meg az árucikkpolc, azonban nem garantált, hogy minden videó oldalán látható lesz.
- Követelmény: Betöltött 18. életév. Több, mint 10.000 feliratkozó.
Super Chat és Super Stickers
- Ekkor az által tudsz bevételt szerezni, hogy a rajongóid azért fizetnek, hogy kiemelve jelenjenek meg a stream chatben.
- Követelmény: Betöltött 18. életév. Olyan országban vagy régióban kell élned, ahol ez a lehetőség a rendelkezésedre áll.
Csatornatagság
- Ebben az esetben a csatornád tagjai ismétlődő havi befizetés által hozzájuthatnak általad biztosított különleges jutalmakhoz.
- Követelmény: Betöltött 18. életév. Több, mint 30.000 feliratkozó.
YouTube prémium tagságból származó bevételszerzés
- Amikor egy felhasználó, aki YouTube prémiummal rendelkezik, megnézi a videódat, akkor a tagsága jutalékából részesülsz.
- Követelmény: YouTube Prémium-előfizetők által megnézett tartalom létrehozása.
Ha esetleg a tartalomgyártás közben észreveszed, hogy találkozol a követelményekkel, viszont nem elérhető számodra bizonyos funkció, az azért lehet, mert helyi jogi előírások miatt nem állnak rendelkezésedre.
Ha szeretnéd tudni, hogy csatornád készen áll-e a Youtube bevételszerzésre, akkor nézd meg a Youtube Creator Academy tanfolyamát.

Főkép: Szabo Viktor – Unsplash
Forrás: Youtube